Wednesday, January 23, 2013

Hontak-hontak! Hontak-hontakkan Dio! Part 2.



LOMANG!






..yang dinamakan lemang itu adalah buluh, yang dalamnya mengandung selembar daun pisang, membalut isi/pulut di dalamnya, isi lemang mengandung pati santan bercampur garam yang memberikan RASA..

..bila buluh, daun pisang, isi/pulut, dan santan+garam itu dipisahkan, tiadalah ianya DINAMAKAN sebagai lemang..

Buluh+daun pisang+isi/pulut+santan bercampur garam = LEMANG

yang nampak dalam gambar lain, yang tertulis lain, yang RASA di lidah lain.. tak berhuruf, tak bersuara, tak berupa.. terus LARUT DALAM RASA..

Wallahualam bissawwab..

Halim Fansuri – 14 Ogos  2012/25 Ramadhan  1433H/ ????H)

p/s:  AKU itu tersembunyi, maka carilah AKU…

Sunday, January 20, 2013

..Hontak-hontak.. Hontak-hontakkan dio..


Pabila Badut Berbicara..



BloggerGelojak_Jiwa said...
aku benci orang memperlakukan badut dengan meletakkannya di tepi longkang! Aku pernah diperlakukan sebegitu! Aku benci! benci! awww..
April 27, 2010 at 9:15 AM

BloggerOghang Ba Ado said...
..dan badut-badut terus sengsara menderita tanpa sebarang pembelaan..

..yang untung dan dapat nama pula adalah tauke-tauke badut yang mengaut untung atas nama perjuangan mengembangkan kesenian..

...kasihan pada badut-badut tua yang terlantar sakit tanpa pembelaan.. badut-badut tua inilah yang menjadi guru pada badut-badut muda yang bakal jadi pengganti dan pelapis barisan badut-badut tu nanti..

p/s: court jester (badut diraja)
April 27, 2010 at 10:02 AM

BloggerGelojak_Jiwa said...
tak perlu pembelaan.. kan aku adalah badut.. tugas badut adalah menggembirakan tuannya walaupun ketika badut sedang sengsara.. badut akan sentiasa tersenyum, walaupun airmata mengalir deras..

Tanpa tuan, siapalah badut..

Tanpa tuan, badut mungkin merempat..

Tanpa tuan, badut hanyalah manusia bebas yang biasa..

Tanpa tuan, badut tidak akan mampu bersuara walaupun kata-kata badut hanya menjadi jenaka kepada tuan-tuan sekalian..

Terma kasih tuan kerana membela badut-badut seperti saya..
April 27, 2010 at 2:08 PM

hua hua hua

ada badut dah jadi tokey
tapi sama je
unakan badut untuk diri
sambil mengira dit yang masuk kantungya
hasil persembahan jenaka badut
yang makan di tepi longkang jua

masih macam dulu
April 27, 2010 at 6:28 PM

BloggerGelojak_Jiwa said...
dulu, kini dan selamanya...

meera nam joker!
April 27, 2010 at 9:31 PM

BloggerOghang Ba Ado said...
badut junior akan jadi badut junior, badut junior akan jadi badut senior, badut senor akan jadi naib presiden badut, naib presiden badut akan jadi badut bapak presiden, dan badut bapak presiden akan jadi royal court jester (badut diraja) lalu kemudiannya akan dilantik menjadi raja badut!

nasib badut-badut kecil pula tidak akan berubah.. sentiasa bercakaran untuk berebut jadi siapa badut yang paling hebat dalam dunia..

badut-badut yang tersingkir pula akan merajuk hati dan bertapa di dalam sarkas kura-kuri dan menolak apa yang badut establishment buat atas alasan tak mahu campur dalam dunia pembadutan (sedangkan mekap di muka tak mahu kasi basuh tapi hati masih lagi gatal nak buat kerja badut..) badut-badut ni akan jadi badut anti-establishment, yang mana sel-sel kecil akan bersatu membentuk unit/pertubuhan badut pengganas dengan serangan tonyoh pai ke atas orang awam yang suka pada badut-badut establishment..

..bila semuanya berakhir yang ada cuma badut-badut dalam pakaian berwarna-warni (purak-purak) mati bergelimpangan dengan pai yang ditonyoh ke muka di sana-sini..

p/s: kau mahu jawatan raja badut? ya, akhirnya semuanya cuma sekadar badut.. suatu kebodohan..
April 28, 2010 at 10:03 AM

BloggerGelojak_Jiwa said...
haha!badut ingin menjadi tuan.. Tuan kepada badut-badut.. Tuan masih seorang badut.. walaupun badut diraja, tetap juga badut tarafnya..
April 29, 2010 at 7:21 AM

BloggerOghang Ba Ado said...
yup! tak lain tak bukan ianya suatu jenaka badut yang melucukan di mata orang ramai..

takda apa yang lebih melucukan apabila dipandang oleh orang-orang awam (orang biasa yang tak jadi badut) atau mereka yang tak terlibat dari melihat perlakuan badut-badut berebut sesuatu yang tak bernilai.. suatu gelaran semata-mata..

..dan badut-badut ini merasakan diri mereka hebat kerana mereka ada 'sesuatu' (nilai atau pengetahuan atau skill tertentu) yang tidak dimiliki oleh orang-orang awam. mereka rasa diri mereka 'penting' dan 'diperlukan' oleh orang-orang awam yang memandang sinis aktiviti badut-badut ni sebenarnya..

..sedangkan realitinya, mereka hidup makan pagi kais pagi, makan petang kais petang dan taraf atau ilmu badut mereka tak membantu mereka pun nak mendapatkan kerja yang lebih baik dengan pendapatan yang steady untuk anak-anak.. dapat wang pun dengan menagih belas ikhsan dan simpati orang.. tak lebih nasib badut-badut dengan peminta-peminta sedekah yang duduk merempat kat kaki lima..

..badut yang establish pula hidup dengan senang buat kerja lain seperti berniaga, atau paling kurang makan gaji dengan jawatan profesional yang boleh tahan juga sebenarnya (bukan badut sepenuh masa)..

Badut-badut ni tak fokus buat kerja badut tapi mereka la yang paling kuat melaung-laungkan pasal perjuangan kesenian badut dan banyak merekrut badut-badut muda.. (kebanyakkannya budak2 sekolah yang sedang mencari identiti yang didoktrinkan dengan pelbagai fahaman yang mengarut serta cerita-cerita mitos dongengan kehebatan pengasas2 persatuan/perguruan ilmu badut) dan endingnya, mereka ni la yang dapat banyak jawatan dalam persatuan (ditambah dengan agenda2 sendiri yang tertentu..)

p/s: ..ramai badut-badut di luar sana yang perasan, mereka ada 'taraf tersendiri' dalam masyarakat.. meneruskan suatu 'perjuangan' katanya.. he he he he
April 29, 2010 at 8:20 AM

BloggerGelojak_Jiwa said...
hoh, berani kau kata aku badut ye badut... (kata-kata badut yang marah kepada badut yang lain) hahahaha!
April 29, 2010 at 6:29 PM
BloggerOghang Ba Ado said...
..apabila badut memarahi badut-badut yang lain, "hoi badut!"..

ha ha ha ha ha..

p/s: ..kita manusia bebas, jangan jadi badut!
April 30, 2010 at 7:49 AM

hua hua hua

badut di luar tu faham tak citer ni?

atau asyik melahap nasi bungkus di tepi longkang selepas persembahan?

badut dan longkang.......
masih macam dulu....
April 30, 2010 at 10:32 AM

BloggerOghang Ba Ado said...
hah hah hah hah.. mananya faham? dah pemikiran tahap badut, dia mana reti?

ada sorang guru badut yang menyatakan ,"martabatkan ilmu badut", dan bila aku sanggah dengan, "martabatkan taraf badut dulu, baru orang akan pandang akan ilmu badut", wahh! marah menyinga dia! nak ditonyohnya dengan pai muka badut aku ni!

cheh! taraf pemikiran badut! sampai bila-bila la kau akan jadi badut sarkas! Golek-golek macam beruang panda main bola dengan keempat-empat kaki!

p/s: ...dasar badut!
May 1, 2010 at 12:58 PM
AnonymousAnonymous said...
....Tinggal masa...badut akan ditembak satu persatu...masih lagi bermimpi di khayalan bernama 'sarkas' sambil bangga menerima 'anugerah' pengiktirafan dari badut kepada badut. Setia kepada sang 'Ring Master' yang sibuk mengira uang dan menempah nama tersohor...

...ada pula badut yang mendera badut lain demi 'kebanggaan' badut di arena sarkis. Katanya 'kau tak layak jadi badut sebanding AKU.


...apalah nasib badut2 ni...

...menunggu episod 'pemberontakan badut'...hari dimana badut sudah tidak badut lagi.

Alfiannagasakti.
May 2, 2010 at 7:19 PM

BloggerOghang Ba Ado said...
Yup! tinggal masa.. menunggu masa, saat dan ketikanya badut-badut ini sedar dari 'mimpi' di arena 'sarkas' mereka selama ini..

..dan waktu tu aku nak tengok mereka yang kuat sangat suara 'melaung-laungkan' slogan-slogan bodoh perjuangan badut ni, adakah mereka benar-benar berani menonyoh pai ke muka penceroboh-penceroboh dari bulan atau planet x yang bersenjatakan 'death ray' (paling tak pun peluru tomahawk! he he) tu nanti?

..atau mereka sekadar berani membisu atau terberak atau terkencing membasahi seluar mereka yang berwarna-warni tu nanti? Cakap besar boleh la.. badut kan?

..mana-mana badut tua yang 'degil' dan 'keras kepala' akan ditembak satu persatu.. he he.. aku nak tengok badut guna ilmunya menepis peluru HEAT (High Explosive Anti Tank Missle) yang dilepaskan dari U.A.V (pesawat terbang tanpa pemandu).

p/s: ..dan badut-badut tu lari lintang pukang tak cukup tanah mencari tempat persembunyian..
May 2, 2010 at 9:24 PM

sambil memicit hidung bulatnya
membetulkan seluar aneka warna

(ingat ya, setiap warna melambangkan status kebadutannya, begit juga bilangan warna yang dipakainya)

apabila badut muda baru belajar bertanya sesuatu yang bersalahan dengan ilmu badutnya, dia mengembangkan rambut mengerbangnya sambil mengangkat pai tanda amaran. "aku lebih dahulu makan pizza" katanya

lalu apabila penontok yang asyik ketawa memaling si badut dengan bola golf, dbalas dengan balingan pai yang enak dimakan......
May 3, 2010 at 6:40 PM

BloggerOghang Ba Ado said...
he he he.. pon! pon! pon! (bunyi hidung merah yang dipicit..

p/s: ..badut menceriakan hari anda!
May 4, 2010 at 8:34 AM

BloggerGelojak_Jiwa said...
hahahaha!!!! (gelak penonton)
May 5, 2010 at 10:24 PM

BloggerOghang Ba Ado said...
badut, bila dia menangis pun orang ingat dia buat lawak, kena gelak kat orang...

p/s: don't surround yourself with minions, find a wise person..

*janganlah dikau kumpulkan 'pengikut'2 disekelilingmu, carilah orang bijaksana..
May 7, 2010 at 7:53 AM
Wallahualam bissawwab..

Halim Fansuri – 20 Januari  2013/9 Rabiul Awal  1434H/1906H)

p/s:  ..dalam kotak adanya paku, dalam sarkas adanya rimau, dalam otak akal memacu, jalan deras kerjanya laju..

Secangkir Kahwa Pengendur Urat..



5160? 1060? 440? SPRINGGG?

..jenis pedang jopon yg terbaik di pasaran adalah yang dibuat dari kelas besi 9260 SPRING STEEL dan diikuti dengan besi dari jenis 5160 SPRING STEEL.. (besi spring masuk kelas yang terbaik juga sebab ketahanannya diuji semasa jadi spring kereta atau lori)..
 
di tempat ke 3, besi dari jenis 1060 CARBON STEEL - besi ini tahan sebab ianya SEIMBANG dari segi KELENTURAN besi dan KERASNYA. bila berlaga dengan sesuatu yang keras, ia akan sumbing.. (bahasa wak zul parang, besinya liat..)
 
di tempat ke 4, besi dari jenis 1095 CARBON STEEL - besi ini SANGAT KERAS dan KURANG DAYA LENTUR. bila berlaga dengan sesuatu yang keras, ia akan menyerpih sebab ianya KERAS dan RAPUH. tetapi memana senjata yang dibuat dengan kuaLliti yg lebih rendah akan berisiko putus/patah kerana besi ini sangat tahan.. senang cakap, besi ni boleh potong paku..
 
1045 CARBON STEEL jatuh ke tempat ke 5, besi jenis paling minima untuk kelas carbon steel.. paling MURAH dan PALING LEMBUT untuk kelas high carbon steel. pedang yang dibuat dari jenis ini masih boleh dikategorikan berfungsi..

 besi kelas 440 dan ke bawah.. ehem... adalah dari kelas pisau dapur, tetapi pisau tetap pisau.. ianya tajam. walau pun kelas 'pisau' kalau sesorang tu ada skil dan cekap menggunakannya, ianya terlebih baik dari mempunyai 'peralatan' dari jenis yang terbaik tapi tak tahu guna langsung... (tak terlatih dan takda skill) 

Soalan: kenapa byk jenis katana bukan buatan asli dari jepun tapi sebaliknya datang dari taiwan dan china (serta US)?

..pembuatan pedang jepun selepas era keshogunan telah naik kembali dan mencapai kemuncaknya pada tahun2 sebelum perang dunia ke 2, iaitu sekitar tahun 1930an, selepas jepun kalah dalam perang dunia ke dua, pembuatan pedang diharamkan terus oleh tentera amerika. ..sekitar tahun 1956, seni ini di naikkan kembali tetapi dengan syarat yg sangat ketat i.e:

1. dibuat sebagai hasil seni -mengekalkan tradisi agar tidak pupus.
2. pembuat pedang HANYA DIBENARKAN MEMBUAT 2 BILAH PEDANG SEBULAN. - kesan: harga sebilah pedang yg 'ORIGINAL' mencecah USD 30,000 - 60, 000 sebilah..

..dek kerana syarat2 yang ketat inilah, ramai 'mpu' pedang jepun turun ke taiwan dan china dan 'menurunkan' ilmu mereka pada org2 di sana.. wallhua'lam.. ..antara besi terbaik yang kita pernah jumpa adalah BESI BARREL MACHINEGUN/GPMG.. kalau dapat sebatang.. aduhai... bila berdenting, merdu betul bunyinya...... TINGGGGGG.... 

Wallahualam bissawwab..

Halim Fansuri – 20 Januari  2013/8 Rabiul Awal  1434H/1818H)

p/s:  ..kalau nak besi jenis ni (BESI BARREL MACHINEGUN/GPMG), BERANI, CUKUP ISI dan ADA PERALATAN CUKUP, silalah berenang masuk sungai sedili kat kota tinggi, tempat perlupusan besi-besi ni.. (iskk.. sayangnya...)

Berwajah Harimau Berhati Singa!

Berwajah Harimau Berhati Singa!

Sebelum Kau Pergi...

Saidina Ali ada memberi petunjuk dan peninggalan untuk mereka yang mahu mengikut dan menjejakinya. Bunyi pedoman itu dapat dikutip dalam Nahjul Balaghah, begini:

'La tastawhisyu fi thariqilhuda liqillati ahlih. Fainnan nasa qad ijtama'u ala maidah syiba'uha qashir wa ju'uha thawil.'

Maksudnya: 'Janganlah kamu merasa kesepian di jalan petunjuk kerana sedikit pengikutnya. Manusia sungguh hanya berkumpul di sekitar hidangan. Kenyangnya sebentar, laparnya berpanjangan.'

Jadi, biaq pi lah orang pergi kepada dia. Kita mesti kekal jadi minoriti yang berpegang kepada kebenaran. – Faisal Tehrani