Sunday, August 24, 2008

BAB SAAT DAN KETIKA UNTUK MELAKUKAN SERANGAN (Cabutan dari kitab The Way of the General karangan Zhuge Liang)


Adapun panglima-panglima yang cekap pada zaman dahulukala telah mengetahui tentang keadaan musuh-musuhnya dan membuat perancangan untuk menewaskan mereka. Tidak dapat dinafikan kemenangan mutlak akan dicapai jika serangan ke atas musuh dilakukan berdasarkan syarat-syarat berikut:

Apabila semangat juang telah luntur

Apabila bekalan terputus

Apabila rakyat kecewa dan marah

Apabila ramai yang sakit

Apabila tiada sebarang perancangan

Apabila peralatan banyak yang rosak

Apabila tentera tidak terlatih

Apabila pasukan bantuan tidak tiba

Apabila waktu malam menjelang dan musuh berada di tengah perjalanan yang jauh

Apabila musuh kepenatan

Apabila panglima mereka tidak jujur dan pegawai-pegawainya tak bertimbang rasa

Apabila mereka mengabaikan segala persiapan

Apabila mereka mara dengan mengabaikan barisan perang

Apabila mereka mara dalam barisan perang tetapi tidak teratur

Apabila musuh terpisah-pisah semasa bergerak melintasi kawasan yang sukar

Apabila berlaku pertelingkahan antara panglima dengan tentera-tenteranya

Apabila mereka menjadi bongkak setelah memenangi suatu pertempuran

Apabila terdapat kekacauan dalam barisan semasa mereka mula mara

Apabila musuh keletihan dan mudah naik meradang

Apabila musuh dibekalkan makanan tetapi tiada siapa yang makan

Apabila semua orang bergerak mengikut caranya sendiri – ada yang terlalu ke hadapan, dan ada yang tertinggal di belakang

Namun, apabila pihak musuh mempunyai ciri-ciri yang berikut, berundur dan elakkan mereka:

Pegawai atasannya amat bertimbang rasa dan tenteranya menurut perintah

Ganjarannya adil dan hukumannya dilaksanakan

Angkatan musuh bergerak dalam keadaan yang tersusun serta teratur

Tanggungjawab diberikan kepada yang bijak dan orang-orang berkebolehan digunakan

Tentera musuh berbudi-bahasa dan berdisiplin

Tentera musuh kuat dan peralatan mereka lengkap

Musuh mempunyai bekalan dan peralatan yang cukup

Khidmat kerajaan dan pendidikan yang diberikan kepada rakyat cukup

Mereka mempunyai hubungan yang baik dengan negeri-negeri jiran

Mereka disokong dan dilindungi oleh negara sekutu yang kuat

Saturday, August 16, 2008

AR RISALAH.. KRITIK SOSIAL TERHADAP MASYARAKAT


(Sila baca forum mengenai Succubus dalam bab Hantu, Jin, khadam, pedamping & Makhluk Ghaib dll di Forum CVT)



Akum wbh. Selawat segala puji kepada Allah dan selawat atas baginda Rasullulah, utusan akhir zaman, ahli keluarganya, sahabatnya, dan pengikutnya. Bismilahhirrahmannirrahim.

Isu ni sebenarnya dah lapok, tapi ni la sebenarnya masalah umat MELAYU ISLAM pada masa dulu, kini, dan selamanya; dan ni la jugak yang melanda diri kebanyakan ikhwan muslimin sampai la ni mika dok tak kawin-kawin...

Tolong bincang dalam konteks alam kasar saudara2 sekelian..

Bilamana sorang anak Adam tu berkahwin maka tertutup la satu pintu dia nak buat dosa dan iblis serta kuncu-kuncunya akan terjerit2 melolong-lolong kerana dia hilang chance nak goda anak adam masuk ke neraka..

Dan pahala orang yang berkahwin itu 72 darjat melebihi orang yang belum berkahwin. dan tidaklah Rasullulah s.a.w mengaku seseorang itu umatnya sehinggalah dia mengikuti sunnahnya iaitu salah satunya dengan berkahwin (maksud hadis)

Baik, itu mukadimmahnya. Seterusnya..

Lalu dalam memilih jodoh, Memetik sabda Rasullullah s.a.w yang menyentuh mengenai HAKIKAT kita memilih pasangan samaada kerana harta, atau keturunan, atau rupa, atau imannya? – ente pilih yang mana syeikh?

Dan sebaik-baik perempuan untuk dinikahi itu yang khufu (sepadan) dan sebaik perempuan untuk dinikahi itu yang RENDAH MAHARNYA dan TINGGI IMANNYA (cari nak yang baik tapi sendiri casanova/kaki betina..)

Isu sekarang ialah mengenai mahar, yang mengikut kata ustaz kat sekolah agama ialah APA APA SAHAJA YANG BERMANFAAT. Fahamkanlah saudara saudara sekalian..

Masalah dari awal forum ini, ialah si lelaki, ingin memanggil makhluk halus Succubus (syaitan betina yg dipanggil untuk memuaskan nafsu pengamal sihir), melalui apa kaedah sekalipun, supaya dapat MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS, untuk MEREDAKAN TUNTUTAN NAFSU SYAHWATNYA, secara FREE/PERCUMA (dan mungkin dengan tidak payah bertanggung jawab. mana mungkin deh..). saudara saudara sekelian nampak apa FITNAH yang menimpa masyarakat kita?..

Umum mengetahui bila nak kawin kita kena ada steady job, kereta yg besar, akademik yang tinggi, monthly income yg stabil, dan BELANJA KAHWIN yg BOLEH TAHAN.. itu ke syarat sah nikah?

Tapi itulah yang ditentukan oleh perempuan, mak bapak, mak sedara dan pak sedara belah pempuan yang membanding2, nenek/atok (yang tua renta tapi jahil bab agama, kuat adat dari agama, suka berbangga-bangga) Allahuakbar!

Masalah ini berlaku dah pada zaman Sayyidina Umar al-Khattab Radiallahu anhuma, yg cuba menetapkan nilai mahar, baginda cuba membantu ikhwan muslimin yg lain supaya MUDAH berkahwin, tetapi dibangkang dek sorang makcik yg mengULARkan dalil dari al qur'an. Saiyyidina Umar beralah, kerana perempuan itu benar dari satu segi, tapi ini jadi fitnah, kerana diselewengkan orang jahil dan ijtihad Umar untuk mashalat muslimin tidak dapat dijalankan.. Allahuakabar. Apa yang jadi Allah dah tentukan..

Ya ayyuhal muslimin, ya ayyuhal mukminin. sahutlah seruan hamba.. Mengapa masalah zina menjadi2 sekarang ni sedangkan syariat itu mudah? Mengapa masalah anak luar nikah menjadi-jadi sekarang ini sedangkan syariat itu mudah? Mengapa masalah rogol menjadi-jadi sedangkan Islam itu mudah? Mengapa masalah bohsia menjadi-jadi sedangkan Islam itu mudah? Mengapa pembuangan bayi berleluasa sedangkan HUKUM ALLAH ITU MUDAH?

Kenapa tok-tok imam kita membisu?

Ittaqullah ya ayyuhal muslimun, ini FITNAH AKHIR ZAMAN, jangan dok nak tunggu sampai PAS memerintah baru nak bertindak, jangan salahkan kerajaan AMNO/DACING yang ada sekarang jika mereka mungkar, mana ulama ASWJ? Kenapa wahabbi laknattullahalahi yang bersuara? (cthnya ajak orang ke Perlis untuk nikah poligami tanpa perlu kebenaran isteri, dan lain-lain lagi perkara yg selari dgn syar’ie), apakah kerana mereka BENAR dan kita SALAH kerana membiarkan FITNAH dan BIDAAH DHALALAH ini berterusan? Wajarkah kita sebagai umat pilihan membiarkan ianya berterusan?

Saya yang kerdil ini, dengan rendah hati berseru pada ikhwanul muslimin sekelian dan diri saya sendiri supaya insaf dan beriman. Bersama-sama kita berganding bahu berpimpin tangan, kita hapuskan barah dalam masyarakat kita ini bersama.. Jangan tunggu orang politik bersuara, jangan sampai musuh Islam ambil kesempatan, jangan sampai puak wahhabi senang-senang MENGKAFIRKAN kita dengan ungkapan BIDAAH! Marilah kita buat satu PERGERAKAN MEMUDAHKAN PERKAHWINAN MUSLIMIN MUSLIMAT dan PERGERAKAN MEMURNIKAN ADAT MELAYU KITA DARI AJARAN BIDAAH, sebagaimana ikwan dari Hizbut Tahrir ambil risiko nak buat Khilafiah.. Mengapa kita boleh join perhimpunan bersih, sanggup berhadapan dengan FRU, tapi mashalat yang lebih besar KITA TAK PEDULIKAN? Wabilahhitaufik wal hidayah, wassalamualaikum wbh, aqimussolah.. Posted: 18 February 2008 at 9:35am

Sunday, August 3, 2008

Secangkir Kahwa Pengendur Urat


بسم الله ار رحمن ار رحيم..

Assalamualaikum Warahmatullah.

Sejahtera serta salam ke atas tuan kita, Muhammad Rasulullah serta ahli keluarganya, dan para sahabatnya, pengikut mereka dan mereka yang mengikuti mereka sehingga hari kiamat, sebanyak udara yang kita hirup, serta kerlipan mata sekelian manusia, dari Adam hingga yang terakhir di hari kiamat kelak..

Semoga apa yang hamba coretkan kali ini menjadi salah satu bahan bukti di hadapan Allah S.W.T kelak untuk diri hamba (tangan ini yang menaip! Aku! Aku!), dan menjadi renungan pada diri hamba sendiri dan saudara-saudari yang tersesat di rimba belukar hamba ini...

Amma Ba'du..
Adapun dipersetua coretan ini BUKAN hasil kerja hamba melainkan hamba panjangkan waridnya dari sebuah website yang lain jua. Adapun alamatnya itu adalah di http://jalantrabas.blogspot.com/2007/11/sheikh-fadhil-al-banteni.html jua adanya, demi menjernihkan kekeliruan dan kekalutan yang berkisar di sekitar riwayat Kiai Salleh atau Panglima Salleh Selempang Merah Batu Pahat tentang amalan Ayat 4 yang dibawanya.. Semoga penulis asal dapat menerima pahala merawikan nukil ini dan kita semua beroleh berkat, rahmat dan syafaat dari Allah S.W.T melalui kekasih-Nya, Baginda Muhammad bin Abdullah..

SHEIKH FADHIL AL BANTENI

PENYEBAR WIRID KHAUJAKAN DI JOHOR

APABILA riwayat Haji Abu Bakar bin Haji Hasan Muar tersiar dalam Ruangan Agama, Utusan Malaysia, penulis menerima panggilan daripada beberapa orang di Muar, antaranya Cikgu Haji Muhammad. Beliau menyatakan bahawa sezaman dengan ulama Muar itu ada lagi beberapa ulama yang sangat besar pengaruhnya dalam bidang kerohanian di kerajaan Johor, iaitu Syeikh Kiyai Haji Fadhil bin Haji Abu Bakar al-Banten. Daripada hasil wawancara, sebuah buku berjudul Amalan Wirid Khaujakan dan Huraiannya, susunan Ustaz Haji Ahmad Tunggal diterbitkan oleh Badan Kebajikan Jamaah Khaujakan Johor Darul Takzim, serta beberapa catatan. Maka ulama berasal dari Banten yang menaburkan baktinya di Johor dapat diperkenalkan. Beliau lahir di Banten, Jawa Barat sekitar tahun 1287 Hijrah/1870 Masihi dan meninggal dunia di Bakri, Muar, Johor pada 29 Jamadilawal 1369 Hijrah/18 Mac 1950 Masihi, dikebumikan di Batu 28 Langa, Muar.Sebelum riwayat ini diteruskan, dirasakan perlu menjelaskan nama `Banten' kerana ada orang memperkata bahawa ulama yang diceritakan ini berasal dari `Bentan'. Hal ini terjadi hanyalah kerana ada orang yang tidak dapat membezakan antara Banten dengan Bentan. Banten, kadang-kadang disebut juga dengan Bantan, kadang-kadang Bantam. Banten pada zaman dulu mempunyai kerajaan sendiri. Setelah Indonesia merdeka ia dimasukkan ke dalam Propinsi Jawa Barat dan setelah reformasi, menjadi propinsi sendiri yang dinamakan Propinsi Banten.Ada pun Bentan adalah sebuah pulau di Kepulauan Riau, yang kedua terbesar sesudah Pulau Natuna. Bentan sangat penting dalam sejarah dan geografi, sama ada zaman kerajaan Melaka mahu pun zaman pembentukan kerajaan Riau-Lingga-Johor dan Pahang dan takluknya, zaman Riau-Johor dan terakhir sekali menjadi Riau-Lingga.Ulama yang dikisahkan ini berasal dari Banten bukan dari Bentan. Banten memang ramai melahirkan ulama yang terkenal, antara yang terkenal di seluruh dunia Islam ialah Syeikh Nawawi al-Bantani yang diakui oleh dunia Islam dengan gelar Imam Nawawi ats-Tsani (Imam Nawawi yang ke-2). Sedang dari Bentan hingga kini belum diketahui nama ulamanya, yang ada hanyalah ulama Riau yang berasal dari pulau-pulau lainnya. Antara ulama Riau yang mengajar di Mekah peringkat guru pada Fadhil ialah Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga.

PENDIDIKAN

Selain mendapat pendidikan dari kalangan keluarga sendiri, Fadhil juga memasuki pelbagai pondok pengajian di Banten. Sekitar usia tiga puluhan, barulah beliau melanjutkan pendidikannya di Mekah. Sewaktu masih berada di Banten lagi, Fadhil telah mengenal beberapa thariqat yang berada di Banten, antaranya ialah Thariqat Qadiriyah yang tersebar di seluruh Jawa yang dibawa oleh murid-murid Syeikh Ahmad Khathib bin Abdul Ghaffar Sambas (lahir 1217 Hijrah/ 1802 Masihi, wafat 1289 Hijrah/1872 Masihi). Salah seorang khalifahnya yang paling terkenal, yang berasal dari Banten ialah Syeikh Abdul Karim al-Bantani (wafat 18 Safar 1315 Hijrah/19 Julai 1897 Masihi). Thariqat Naqsyabandiyah yang tersebar di Banten juga berasal daripada ulama Sambas tersebut melalui Syeikh Abdul Karim al-Bantani. Oleh itu dipercayai bahawa Fadhil telah ditawajjuh dengan kedua-dua thariqat tersebut oleh Syeikh Abdul Karim al-Bantani, ulama Banten yang sangat terkenal itu. Setelah berada di Mekah, Fadhil menerima pula Thariqat Tijaniyah, walau bagaimana pun tidak jelas daripada siapa beliau menerima thariqat itu. Selain belajar, di Mekah beliau membantu saudara sepupunya Hajah Halimah mengurus jemaah haji.

DATANG KE JOHOR

Penghulu Mukim Langa bernama Haji Daud sangat tertarik pada keperibadian, keilmuan dan kerohanian yang ada pada Fadhil, maka penghulu itu berusaha memujuk ulama yang berasal dari Banten ini supaya datang ke Johor. Akhirnya hasrat Daud tercapai juga. Maka dalam tahun 1915 Masihi, Fadhil Banten sampai di Johor. Beliau mengajar di Kampung Langa, Muar. Selain pelbagai ilmu Islam yang asas seperti fardu ain, Fadhil lebih menekankan Wirid Khaujakan atau Khatam Khaujakan yang sangat terkenal dalam ajaran Thariqat Qadiriyah dan Thariqat Naqsyabandiyah.Fadhil melebarkan sayap dakwahnya bukan hanya di Kampung Langa tetapi juga termasuk dalam Bandar Maharani (Muar), Bakri, Bukit Kepong dan tempat-tempat lainnya. Pendek kata banyak surau dan masjid yang menjadi tempat beliau mengajar. Ajaran beliau dapat diterima oleh semua pihak termasuk Sultan Johor.

SULTAN JOHOR PERLU PERTOLONGAN

Perang dunia kedua meletus antara tahun 1939 hingga tahun 1945. Dalam masa darurat itulah Sultan Ibrahim, Sultan Johor merasa perlu menyelamatkan Kerajaan Johor, termasuk diri peribadi dan keluarganya dengan apa cara sekali pun. Atas nasihat beberapa insan yang arif, baginda mendekati seorang ulama sufi yang sangat mustajab doanya. Ulama yang dimaksudkan Syeikh Fadhil. Beliau tidak perlu didatangkan dari luar kerana beliau memang telah bermustautin di Johor. Baginda menitahkan Datuk Othman Buang, Pegawai Daerah Muar ketika itu untuk mencari dan menjemput ulama sufi itu datang ke istana baginda. Hajat Sultan Ibrahim itu dipersetujui oleh Syeikh Fadhil, namun walaupun sultan telah menyediakan sebuah rumah dekat dengan istana di Pasir Pelangi tetapi beliau lebih suka tinggal di Masjid Pasir Pelangi. Pada waktu malam beliau hadir di sebelah bilik peraduan Sultan Ibrahim membaca wirid untuk menjaga keselamatan sultan. Walau bagaimana pun untuk lebih mudah melakukan pelbagai amalan wirid dan munajat kepada Allah, beliau memilih masjid yang lebih banyak berkatnya dari rumah. Oleh itu Fadhil lebih banyak melakukannya di dalam masjid.Akhirnya Sultan Ibrahim memperoleh ketenangan jiwa kerana keberkesanan dan keberkatan doa Syeikh Fadhil. Selanjutnya perang dunia kedua selesai dan baginda memberikan anugerah kepada ulama sufi tersebut. Ustaz Haji Ahmad Tunggal dalam bukunya menyebut, ``Sultan telah menganugerahkan pangkat kepada Haji Fadhil, iaitu ia dilantik sebagai Mufti Peribadi Sultan. Jawatan ini berbeza dengan Mufti Kerajaan. Mufti Peribadi adalah bertanggungjawab kepada sultan. Ia memberi nasihat dan fatwa jika dikehendaki oleh sultan.''Selain anugerah yang berupa kedudukan itu, Sultan Ibrahim juga membiayai Fadhil dan isterinya menunaikan ibadah haji, dan memberikan hadiah-hadiah yang tidak terkira besar dan banyaknya. Sumbangan yang tiada terhingga besarnya kepada Sultan Ibrahim ialah beliau telah membuka pintu kebebasan seluas-luasnya kepada Kiyai Syeikh Fadhil untuk menubuhkan kumpulan-kumpulan Wirid Khaujakan di seluruh Kerajaan Johor tanpa sebarang halangan. Berdasarkan tulisan Ustaz Haji Ahmad Tunggal, peringkat awal pembentukan kumpulan tersebut di Pontian diketuai oleh Haji Ahmad Syah. Di Batu Pahat oleh Kiyai Saleh. Di Muar oleh Haji Abdul Majid dan di Mersing oleh Haji Siraj bin Marzuki.

KETURUNAN DAN MURID

Daripada isteri yang pertama, Syeikh Fadhil memperoleh empat orang anak; seorang lelaki dan tiga perempuan. Anak lelakinya ialah Orang Kaya Penghulu Haji Abdul Hamid. Setelah isteri pertamanya meninggal dunia, beliau pindah ke Bandar Muar dan berkahwin lagi dengan seorang janda beranak dua. Kedua-duanya ialah Haji Othman bin Haji Azhari dan Haji Ali bin Haji Azhari yang meneruskan perjuangan Syeikh Fadhil. Antara murid Syeikh Fadhil ialah Sahibus Samahah Haji Ahmad Awang yang pernah menjadi Mufti Kerajaan Johor. Murid dan anak tirinya, Haji Othman Azhari, dalam buku Amalan Wirid Khaujakan dan Huraiannya, pada tahun 1994 adalah sebagai Yang Dipertua Badan Kebajikan Jamaah Khaujakan, dan ramai lagi. Daripada buku Amalan Wirid Khaujakan dan Huraiannya oleh Ustaz Ahmad Tunggal yang memperoleh pendidikan di Universiti Al-Azhar, Mesir itu banyak perkara yang dapat kita ketahui. Antaranya bahawa terasasnya Badan Kebajikan Jamaah Khaujakan yang sangat meluas di seluruh Johor adalah bermula daripada Syeikh Fadhil. Amalan Wirid Khaujakan masih subur dan berkesinambungan di Johor seperti juga di beberapa tempat lain di seluruh dunia Islam.Pada pandangan penulis, walaupun ada golongan anti amalan sufi yang menuduh bahawa orang-orang sufi mengamalkan perkara-perkara bidaah dan khurafat, tuduhan melulu seperti itu tidak berasas sama sekali kerana Wirid Khaujakan dan beberapa amalan golongan sufi selainnya juga bersumberkan al- Quran dan as-sunah. Mereka yang beramal dengannya bukan terdiri daripada golongan awam saja tetapi juga termasuk ulama-ulama besar terkenal yang mampu membahas al-Quran dan hadis. Ia bukan diamalkan oleh orang-orang di dunia Melayu sahaja tetapi juga di tempat-tempat dalam belahan dunia. Penulis tidak sependapat dengan beberapa pandangan yang menuduh bahawa apabila beramal mengikut sufi mengakibatkan ketinggalan dalam membina kemajuan duniawi, kerana ternyata tidak sedikit golongan sufi yang menghasilkan karya, mencetuskan pemikiran yang bernas maju, menghasilkan sesuatu pemikiran baru pada setiap zaman dan lain-lain. Kebijakan Sultan Ibrahim yang memahami keadaan zaman darurat menghadapi huru-hara perang dunia kedua yang sukar diatasi dalam bentuk zahiri semata-mata, sehingga baginda memerlukan insan takwa seperti Syeikh Fadhil, patut dicontohi oleh pemimpin-pemimpin kita masa kini dan zaman-zaman yang akan datang. Setelah kita mengetahui dalam dunia sekarang bahawa nyawa seolah-olah tiada harganya, situasi dunia yang tiada ketentuannya, termasuk dunia Melayu juga, maka patutlah umat Islam Melayu memperbanyak zikir, wirid, selawat dan lain-lain sejenisnya demi kebaikan dan ketahanan diri Muslimin dan dunia Melayu sejagat.

http://jalantrabas.blogspot.com/2007/11/sheikh-fadhil-al-banteni.html

Saturday, August 2, 2008

I have never seen myself as a spokesman. I am a witness...

Now, it is true that the nature of society is to create, among its citizens, an illusion of safety; but it is also absolutely true that the safety is always necessarily an illusion. Artists are here to disturb the peace. ~ James Baldwin

James Baldwin (2 August 19241 December 1987) was an African-American novelist, short story writer, playwright and essayist.

Berwajah Harimau Berhati Singa!

Berwajah Harimau Berhati Singa!

Sebelum Kau Pergi...

Saidina Ali ada memberi petunjuk dan peninggalan untuk mereka yang mahu mengikut dan menjejakinya. Bunyi pedoman itu dapat dikutip dalam Nahjul Balaghah, begini:

'La tastawhisyu fi thariqilhuda liqillati ahlih. Fainnan nasa qad ijtama'u ala maidah syiba'uha qashir wa ju'uha thawil.'

Maksudnya: 'Janganlah kamu merasa kesepian di jalan petunjuk kerana sedikit pengikutnya. Manusia sungguh hanya berkumpul di sekitar hidangan. Kenyangnya sebentar, laparnya berpanjangan.'

Jadi, biaq pi lah orang pergi kepada dia. Kita mesti kekal jadi minoriti yang berpegang kepada kebenaran. – Faisal Tehrani