Saturday, November 22, 2008

Sajak Kematian (ZikrulMaut)


(Sila dibaca sambil pasang lagu Pergi Tak Kembali dendangan kumpulan Rabbani versi Melayu atau Arab...)

Bismillahirrahmannirrahim


Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan yang
berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa,


Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup,

untuk menguji siapa yang baik

dan siapa yang kecewa.


Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk
menjadi iktibar kepada orang yang lalai,

dan sebesar-besar amaran kepada
orang yang masih hidup.

Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa,melainkan
zat Allah Taala. Dialah Tuhan yang Maha besar kuasa menghukum,


manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat AllahTaala.


Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA,
hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu ada bawa
bersama-sama dari dunia ini.


Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat..


Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya
melainkan Allah,


dan bahawasanya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah.


Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang kepada kamu 2 orang
malaikat yang serupa dengan kamu


iaitu Mungkar dan Nakir,


maka janganlah
berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta
janganlah kamu susah-hati dan terkejut.


Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba

Allah Taala,


sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala.

Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu.


Mereka berkata:


Siapakah Tuhan kamu?


Siapakah Nabi kamu?


Apakah agama kamu?


Apakah kiblat kamu?


Siapakah saudara kamu?


Apakah pegangan iktikad kamu?


Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?


Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan
sehabis-habis terang, tepat dan betul.


Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah,


biarlah tenang dan berhati-hati.


Hendaklah kamu jawab begini:


Allah Taala Tuhanku,


Muhammad nabiku,


Islam agamaku,


Kitab suci Al-Quran ikutanku,


Baitullah itu qiblatku,


Malahan solah lima waktu, puasa di bulan
Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas
aku.


Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku,


Bahkan
dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: '

La ila ha illallah
Muhammaddur rasulullah'.


Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang
paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal didalam alam
Barzakh, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semula
untuk berkumpul di Padang Mahsyar.


Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya mati ini adalah benar,


Soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar,


Bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar,


Berkumpul dan
berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar,


Dihisab dan dikira segala amalan
kamu adalah benar,


Minum di kolam air nabi adalah benar,


Ada syurga dan
neraka adalah benar.


Bahawasanya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha
berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur.


Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamu disisi
Allah Taala.


Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan
hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah mudahan Allah Taala menjinakkan hati
kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang
seorang diri di dalam kubur ini.Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan
dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.


Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak disiksa
mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW.


Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun

wassallamu alalmursalin

walhamdulillahi rabbil alamin.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dalam bab ini tidak usah dijadikan isu. Tanyalah pendapat ulama, ahli-ahli ibadah dan pakar-pakar dalam bidang ini seperti mufti dan sebagainya bukannya menanyakan pendapat orang-orang yang tidak patuh kepada perintah Allah. Masa belajar sejarah Islam kat sekolah dulu, salah satu sebab arab jahiliah menentang dakwah Rasulullah ialah takutkan siksaan Allah akibat dosa-dosa yang telah dilakukan. Dalam kes ini, rasa-rasa aku bukan si anak yang takut tapi si emak (pengadu@ pasangan suami isteri Micheal O’leary Abdullah dan Dr. Intan Sabrina Mohamad - seorang ibu yang seperti educated bersama seorang lelaki mualaf bercakap inggeris juga kelihatan educated (yang pasti bukan Islamic educated tetapi western educated) yang takut dan rasa tercabar.

Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishamudin Tun Hussein pula dipetik sebagai berkata,

"Saya sungguh tidak bersetuju kerana kita hendak mendidik mesti secara berhemah dan pendekatan yang menakut-nakutkan lebih-lebih lagi terhadap anak-anak yang usianya cukup muda, saya rasa ia tidak akan membawa manfaat," [UtusanMalaysia, 12 Nov 2008]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Setiap yang bernafas, Pasti akan Mati - 'Kullu nafsin za iqatul maut'


Firman Allah swt, 'Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada
di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang

ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati

dengan kesabaran.' Surah Al-A'sr .


Dari Abdullah bin 'Amr R..A, Rasulullah S.A.W bersabda: 'Sampaikanlah
pesanku walaupun satu ayat...'

Wednesday, November 19, 2008

Secangkir Kahwa Pengendur Urat

19 November 2008 / 21 Zulkaedah 1429

Orang Asli semakin pandai


SHAHIZAH Jasni (baju-T biru) menunjukkan keputusan UPSR kepada bapanya, Jasni (kiri) dan kakaknya, Zuhaizah (baju merah jambu) bersama ibu dan adik-beradiknya setelah berjaya memperoleh 5A dalam peperiksaan UPSR di Kampung Pasu, Temerloh, baru-baru ini.


TEMERLOH 16 Nov. - Kejayaan lima pelajar Orang Asli yang mendapat keputusan 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini menafikan pandangan sesetengah pihak kononnya kaum minoriti itu tidak menitikberatkan pelajaran anak-anak.

Kejayaan itu dibuktikan oleh seorang penoreh getah, Jasni a/l Kimoy, 36, dari suku kaum Jahud apabila dua anaknya berjaya memperoleh keputusan 5A dalam UPSR 2007 dan tahun ini.

Menurut Jasni, kejayaan dua daripada empat anaknya itu membuktikan Orang Asli juga boleh berjaya dan mampu bersaing dengan kaum lain jika mereka berusaha bersungguh-sungguh.

''Saya memang menitikberatkan pelajaran anak-anak. Saya akan pastikan mereka memenuhi rekod kehadiran 100 peratus ke sekolah kecuali jika sakit.

''Apabila anak saya melangkah ke tahun empat, saya menghantar mereka ke asrama supaya boleh memberikan tumpuan sepenuhnya pada pelajaran dan dalam masa sama dapat berdikari," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pasu dekat sini hari ini.

Anak Jasni, Shahizah, 12, adalah antara lima pelajar Orang Asli dari Sekolah Kebangsaan (SK) Penderas, Kuala Krau dekat sini yang mendapat keputusan 5A dalam UPSR yang diumumkan Khamis lalu.

Pada tahun lalu, kakak Shahizah iaitu Zuhaizah, 13, yang kini belajar di Sekolah Menengah Sains Sultan Ahmad Shah (SMSSAH), Kuantan mendapat keputusan sama dalam UPSR,

Menurut Jasni, dia sentiasa menziarahi anaknya di asrama untuk melihat kemajuan pelajaran dan memberikan perangsang supaya dapat belajar dengan tekun.

Katanya, dia tidak mahu mereka mewarisi kemiskinan dan meneruskan cara hidup keluarganya yang bergantung pada hasil jualan getah yang tidak seberapa.

Sehubungan itu, Jasni berharap kejayaan kedua-dua orang anaknya itu menjadi contoh kepada masyarakat Orang Asli lain di negara ini.

Katanya, hanya melalui pelajaran, kehidupan masyarakat Orang Asli boleh berubah kerana kerajaan menyediakan pelbagai kemudahan pelajaran untuk mereka.

Dia turut menasihati semua ibu bapa masyarakat Orang Asli supaya sentiasa berjumpa guru sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk mengetahui perkembangan anak masing-masing.

''Saya sentiasa berjumpa dengan guru yang mengajar anak saya. Setiap kali berjumpa, guru memberikan kata semangat supaya mereka menjadi perintis bagi mengubah kehidupan masyarakat Orang Asli agar dapat duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan kaum lain di negara ini.

''Semasa cuti sekolah saya memantau perkembangan mereka setiap masa dan akan menyemak buku-buku pelajaran dan membaca apa yang mereka pelajari," katanya.

Shahizah pula memberitahu, kejayaannya itu bukan sahaja menjadi kebanggaan kedua-dua ibu bapanya tetapi turut dikongsikan bersama masyarakat kaum Jahud kerana berjaya membuktikan pelajar Orang Asli SK Penderas sekali lagi mampu mencipta sejarah dalam peperiksaan tersebut.

Pada tahun lalu, katanya, dua pelajar Orang Asli dari sekolah yang sama mendapat keputusan 5A termasuk kakaknya.

''Saya juga bercita-cita menjadi saintis seperti kakak. Sebab itu saya belajar bersungguh-sungguh dan memberi perhatian semasa guru mengajar serta mendengar cakap kedua-dua orang tua.

''Saya belajar dan mengulang kaji pelajaran mengikut jadual yang disediakan serta berbincang dengan rakan-rakan dan berkat usaha itu akhirnya saya memperoleh 5A," katanya menjadikan Zuhaizah sebagai ikon.

Sementara itu, Zuhaizah berkata, dia bangga apabila adiknya mengulangi kejayaan yang dicapainya dalam UPSR tahun lalu.

Dia turut seronok belajar di SMSSAH kerana wujud persaingan antara pelajar untuk mencapai kejayaan dalam akademik.

"Walaupun begitu, saya menjadikan persaingan sengit antara rakan-rakan sebagai pembakar semangat untuk saya mengejar cita-cita menjadi saintis suatu hari nanti," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1119&pub=Utusan_Malaysia&sec=Timur&pg=wt_01.htm

Bismillahirrahmannirrahim

Segala puji bagi Allah tuhan sekelian alam..
Yang menjadikan segala Maujud atas muka bumi dengan bersebab..
Selawat serta salam ke atas baginda Rasullulah, rahmat ke atas alam..

Bilamana kita mengatakan kebijaksanaan itu letaknya pada usaha kita dalam mengerjakan sesuatu, kita percaya yang segala kejayaan yang dicapai adalah berkat 'usaha' kita itu sendiri. Frasa yang biasa kita dengar, "Rajin dan usaha tangga kejayaan" telah menjadi wirid harian yang ditanamkan oleh masyarakat ke dalam sanubari jiwa kita secara tidak disedari. Dan, oleh kerana kita 'tak sadar', kita percaya yang 'kejayaan pasti dapat oleh hasil usaha kita sendiri..

Allah taala kita letak kat mana?

Qudrat siapa kita guna?, iradat siapa kita berjaya?

...dan secara tidak kita sedari, kita telah menjadi qadariah - percaya yang usaha kita berlaku akibat kerja kita sendiri tanpa qudrat iradat Allah taala dan ketentuanNya.. akibatnya aqidah kita sendiri rosak!

Lahaulawalaquwwataillabillah - tiada sebarang daya dan upaya melainkan qudrat iradat Allah jua..

...berapa lama kita dah amalkan perkara ni? tak sedar? renung dalam diri dan tenung dalam-dalam.. kita ini haqiqatnya tak mungkin bergerak (meruwat kata orang lama) tanpa izinNya jua.. di sini letak maqam redha dalam jalan nak sampai maqam fana'..

...ibarat kata Pak Mat Samurai Mersing, arruhi indallah, wal jasadi biqudratillah! (Roh aku hak Allah, jasad aku dengan kederatNya..)

...dan bila merujuk pada tajuk yang diberikan pada laporan berita di atas, kita lupa maqam kita sebagai insan dan hamba.. dan memandang rendah dan hina pada ciptaanNya (aku tak salahkan penulis, editor dia bangang! dan mungkin... tak nak cakap lah!)

...dari Adam a.s, turun pada Nuh a.s, dan turun pada Ibrahim dan keturunannya, kita ni sesungguhnya bersaudara.. apa bezanya? Aku dapat gen pandai? Dia dapat gen bodoh?

...dan jika nak tau pandai ka tidak, ajak la profesor-profesor kat U, menteri-menteri, ustaz-ustaz, cikgu-cikgu dan lain-lain tu dok kat hutan barang seminggu dua dengan parang tapik dan mancis sekotak.. tau la kau langit tinggi rendah!


Sunday, November 16, 2008

Maafkan Daku Ayuhai ...

Maafkan aku
kalau aku sering saja berlaku songsang
terutama di perayaan tahunan seperti hari ini...

apabila semua orang telah sedia duduk
aku bangun berdiri...

Apabila semua orang bangun bertepuk -
aku duduk...

apabila orang ghairah berbincang
aku tidur

apabila orang melepaskan merpati..
aku menabur padi

orang lain telah merdeka
aku belum...

Maafkan aku
kalau aku sering saja berlaku songsang...

aku hanya ingin mengingatkan

- "Songsang", A.Latiff Mohidin 1977

(p/s: kepada yang sudi berkunjung.. maafkan aku kalau lama dah tak menulis.. aku sibuk, 'cari makan' untuk keluarga...)

...I suppose the process of acceptance will pass through the usual four stages:
(i) this is worthless nonsense;
(ii) this is an interesting, but perverse, point of view;
(iii) this is true, but quite unimportant;
(iv) I always said so.

~ J. B. S. Haldane ~

Berwajah Harimau Berhati Singa!

Berwajah Harimau Berhati Singa!

Sebelum Kau Pergi...

Saidina Ali ada memberi petunjuk dan peninggalan untuk mereka yang mahu mengikut dan menjejakinya. Bunyi pedoman itu dapat dikutip dalam Nahjul Balaghah, begini:

'La tastawhisyu fi thariqilhuda liqillati ahlih. Fainnan nasa qad ijtama'u ala maidah syiba'uha qashir wa ju'uha thawil.'

Maksudnya: 'Janganlah kamu merasa kesepian di jalan petunjuk kerana sedikit pengikutnya. Manusia sungguh hanya berkumpul di sekitar hidangan. Kenyangnya sebentar, laparnya berpanjangan.'

Jadi, biaq pi lah orang pergi kepada dia. Kita mesti kekal jadi minoriti yang berpegang kepada kebenaran. – Faisal Tehrani